Czy ciasto marchewkowe może być fit?

Pyszny i wartościowy wypiek

Ciasto marchewkowe fit ze strony www.bee.pl to jedno z najpopularniejszych ciast, które jest zaliczane do kategorii zarówno zdrowych, jak i także wartościowych wypieków. Jego składnik główny to oczywiście przepyszna marchewka. Pozostałe dodatki możemy modyfikować dowolnie. Piekąc zdrowe marchewkowe ciasto, warto eksperymentować z przeróżnymi rodzajami mąki oraz także bakaliami. Ciasto marchewkowe z owsianymi płatkami to źródło błonnika. Z kolei wersja z kremem jedzona będzie chętnie również przez dzieci.

Dietetyczne ciasto marchewkowe polubią z pewnością osoby na wegańskiej diecie, ale nie tylko. Wykorzystanie warzyw w wypiekach domowych to metoda na przemycenie minerałów, witamin oraz błonnika. Dodatek marchewki korzystnie wpływa na samą strukturę ciasta. Jest ono o wiele bardziej wilgotne oraz miękkie. Można śmiało zmniejszyć ilość tłuszczu dodawanego.

Koniecznie użyjmy poniższych trików

Dietetyczne ciasto marchewkowe jest zdrowe oraz pyszne. Jakością także nie odbiega od wypieków klasycznych. Aby było wilgotne, puszyste oraz pyszne warto wykorzystać kilka bardzo ważnych trików przy przygotowywaniu jego. Które z nich pozwolą nam uzyskać efekt idealny?

Zacznijmy od samej marchewki. Niektóre przepisy nam sugerują, aby do samego przygotowania ciasta marchewkowego użyć wiórek, które pozostają z przerobionych warzyw na sok w sokowirówce. Można w ramach szerzenia samej idei zero waste postąpić w ten właśnie sposób, jednak ciasto nie będzie wtedy mokre wystarczająco same z siebie. Liczyć się należy także z koniecznością dodania do niego nieco większej ilości oleju czy też owocowego soku, na przykład z pomarańczy. Jeśli chcemy się delektować naprawdę wilgotnym kawałkiem, warto wykorzystać marchewkę świeżą startą w specjalnym robocie czy też na ręcznej tarce, ale o dużych oczkach.

Suche składniki, takie jak cukier, mąka, cynamon czy też proszek do pieczenia dobrze jest przesiać najpierw, a dopiero później połączyć z płynnymi wymieszanymi składowymi ciasta. Dzięki takowemu zabiegowi ciasto będzie o wiele bardziej puszyste. Efekt dodatkowo można wzmocnić poprzez ubijanie białka jej na piankę puszystą, a następnie łącząc je delikatnie z całością.

Pamiętajmy także, że marchewka jest naturalnym słodzikiem. Jeśli z niej uczynimy bazę ciasta, to nie będziemy go musieli dosładzać. Niektórzy chcąc nadać wypiekowi nieco inną nutę, wykorzystują daktyle czy też cukier kokosowy. Można nieco pokombinować.

 

Jak zrobić fit ciasto marchewkowe?

Składniki

Ciasto marchewkowe fit nie może obejść się bez głównej gwiazdy, a więc bez marchewki. Najlepsza będzie ta świeżo starta na oczkach największych tarki. W marchewce już znajdziemy bardzo dużo cennych składników. Mowa tutaj o karotenoidach, które wpływają na zdrowie oraz wygląd skóry, witaminach A, E, C, K czy też o witaminach z grupy B. Marchewka jest dobrym źródłem błonnika, jak i także minerałów, między innymi wapnia, potasy, magnezu, sodu, miedzi czy też żelaza.

Na drugim miejscu w składnikach znajduje się mąka. Tutaj oczywiście panuje spora dowolność. Wykorzystać można zwykłą pszenną mąkę, a w wersji fit jej wersję pełnoziarnistą. Godna polecenia także jest mąka orkiszowa czy też mąka gryczana. Pamiętajmy o tym, że tenże wybór dosyć mocno się przekłada na smak. Część czy też całość mąki zastąpić można orzechami zmielonymi czy też owsianymi płatkami.

Pora na przepis


Marchewkowe ciasto z owsianymi płatkami zamiast mąki to pomysł nie tylko fit, ale także niezmiernie smaczny. Jak je przygotować? Marchewki obierzmy, zetrzyjmy na tarce o sporych oczkach. Można do tego celu wykorzystać malakser. Do marchewki utartej dodajmy olej, żółtka oraz miód, a następnie dokładnie wymieszajmy całość. Płatki owsiane należy blendować tak długo, aż z nich powstanie dosłownie mączka. Do gotowe dodajmy wszelkie składniki suche, w tym przyprawy, jak i także proszek do pieczenia. Składniki suche dodajmy do mokrych i wymieszajmy na masę jednolitą.

Białka ubijmy na pianę sztywną, pod koniec ubijania dodajmy sól. Tortownicę wyłóżmy papierem do pieczenia oraz natłuśćmy lub wysypmy bułką tartą. Przelejmy masę oraz pieczmy około czterdziestu pięciu minut w piekarniku nagrzanym do temperatury wynoszącej sto sześćdziesiąt stopni Celsjusza. Patyczek wbity do środka ciasta powinien być suchy. Jeśli tak jest, to marchewkowe ciasto możemy wyjąć oraz ostudzić.

Twarożek należy dokładnie wymieszać czy też zmiksujmy z łyżką miodu oraz odrobinką soku z cytryny. Najlepiej dodawajmy składniki w sposób stopniowy. Wszystko po to, aby masa nie było ani zbyt słodka, ani też zbyt kwaśna. Gotowy krem wstawmy do lodówki. W tym czasie obierzmy pomarańcze oraz pokrójmy w dwa czy też trzy milimetrowe plasterki. Ułóżmy je delikatnie na patelni posmarowanej tłuszczem, podsmażmy i pokropmy miodem. Na cieście gotowym rozłóżmy pomarańcze oraz przykryjmy twarożkowym kremem. Całość posypmy orzeszkami i udekorujmy dowolnie.

 

Dieta wspierająca zdrowy styl życia

Pośród ludzi mających specjalne potrzeby żywieniowe są tacy, którzy muszą ograniczać potrawy wysokokaloryczne, inni unikają nadmiernej ilości cukru, a osoby mające uczulenie na gluten nie mogą jeść produktów zawierających mąkę. Wynika z tego, że większość popularnych potraw jest dla takich ludzi niedostępna. Mogłoby się więc wydawać, że ich dieta jest uboga. Wcale nie musi tak być. Sztuka kulinarna nie skupia się już wyłącznie na potrawach tradycyjnych, bazujących na mięsie, wędlinach i kluskach. Można znaleźć wiele przepisów na potrawy dietetyczne, ale równie smaczne.

Słodkie wypieki

Ograniczanie słodyczy jest wskazane dla osób z cukrzycą i chorobami serca, odchudzających się i właściwie dla wszystkich dzieci. Tłuszcz zwierzęcy szkodzi na układ krwionośny i powoduje otyłość.  Można wyeliminować z diety smalec, kiełbasę, i wieprzowe kotlety, ale największy problem jest ze słodyczami, bo nie każdy potrafi sobie odmówić smacznego deseru. Domowe ciasta sporządzane są głównie z mąki pszennej, masła i różnych dodatków. Alternatywą dla takich wypieków jest ciasto marchewkowe fit (https://www.bee.pl/fit-ciasto-marchewkowe-przepis-a-670.html). Do jego wykonania potrzebne są następujące składniki:

  • marchew,
  • jajka,
  • miód,
  • oliwa,
  • proszek do pieczenia,
  • orzechy włoskie,
  • przyprawy; sól, cynamon, imbir.

Nie dodaje się mąki, a ciasto przed upieczeniem da się zagęścić zmielonymi płatkami owsianymi. Po połączeniu wszystkich składników piecze się ciasto przez około godzinę. Aby ten produkt był w pełni niskokaloryczny, sporządza się go bez polewy, ale można przed podaniem nałożyć na wierzch drobne świeże owoce – maliny, truskawki, borówki, albo plasterki kiwi.

Dla kogo są dietetyczne ciasta?

Wypieki bez węglowodanów, z małą ilością cukrów i tłuszczów są produktami wskazanymi dla osób z nadwagą, lub starających się utrzymywać zdrowy styl życia. Fitness to nie tylko dbanie o sprawność ciała poprzez specjalne ćwiczenia, ale również stosowanie odpowiedniej diety. Wszystko to wpływa to na ogólną estetykę ciała i dobrą kondycję. Ciasto marchewkowe fit łączy w sobie wszystkie walory produktów przeznaczonych dla osób chorujących na cukrzycę, celiakię, miażdżycę i choroby krążenia. W zasadzie każdy, kto ceni sobie dobre wypieki,  polubi marchewkowe ciasto. Ma ono nietypowy, oryginalny smak, wzbogacony o zapach cynamonu lub aromat imbirowy albo waniliowy. Dodatkowe wartości odżywcze i zdrowotne wprowadzają orzechy i miód. Warto spożywać tego typu wyroby dietetyczne, chociażby ze względów profilaktycznych – zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć.